Vi har registrert en stor økning i antall Phising angrep den senere tiden. Ved hjelp av enkle tiltak kan du reduserer risikoen betraktelig.
Phishing er en type svindel der kriminelle prøver å lure deg til å gi fra deg personlig eller finansiell informasjon ved å utgi seg for å være en pålitelig kilde, f.eks. en kollega, en leder, din bankforbindelse en kjent nettside og liknende. Dette kan skje via e-post, tekstmeldinger eller telefon.
For å beskytte deg mot phishing, kan du følge disse enkle tiltakene:
- Vær skeptisk til uventede meldinger: Hvis du mottar en e-post eller melding som ber om personlig informasjon, vær forsiktig. Sjekk avsenderens e-postadresse nøye.
- Ikke klikk på mistenkelige lenker: Hold musepekeren over lenker for å se hvor de faktisk fører. Hvis noe virker mistenkelig, ikke klikk.
- Bruk sterke passord: Lag unike og sterke passord for hver konto. Unngå å bruke samme passord flere steder.
- Vær forsiktig med vedlegg: Åpne aldri vedlegg fra ukjente eller mistenkelige kilder. Selv om avsenderen virker kjent, vær forsiktig hvis meldingen er uventet.
- Fjern eller reduser ansatte-informasjon på websiden: Eksponerer dere full kontaktinformasjon og roller, øker risikoen betraktelig for phising forsøk. Vurder nødvendigheten om dere må ha denne informasjonen publisert på websiden.
- Rapporter mistenkelige meldinger: Hvis du mottar en e-post eller melding som virker mistenkelig, rapporter den til IT-avdelingen eller bruk sikkerhetsfunksjonen i e-postprogrammet ditt for å merke den som phishing.
Ved å følge disse enkle rådene kan du redusere risikoen for å bli offer for phishing. Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller trenger ytterligere hjelp.