Marius Andersen

Hvordan står det til med nettsidene dine?

Føler du at ansvaret for nettsiden din er noe fragmentert? Mangler du inspirasjon? Du har kanskje tenkt tanken om at du snart må få gjort noe med dette? Ofte har vi store ambisjoner for nettsiden vår, men når hverdagen tar tak og det står mellom daglig inntjening – eller gjøre den webinnsatsen du tenkte på, så er jo valget temmelig selvsagt.

En oppdatert og aktuell nettside krever innsats – kanskje mer enn du ønsker

Naturligvis, så har du nok også tenkt tanken om å kontakte noen, som kan hjelpe. Et lite søk på Google og du får opp flere hundre tilbydere som lett fikser alle dine problemer. Plutselig så har du fått enda flere oppgaver med å søke, oppdatere, vurdere og beslutte en ny leverandør- igjen kanskje mer enn du ønsker.

Du sitter kanskje allerede med en webside og en publiseringsløsning. Da har du jo allerede kommet et stykke på vei, men hvordan skal du ta de neste stegene og utnytte potensialet i det du allerede har anskaffet?

Ambisjonsnivå og inspirasjon for nettsidene

Det er jo så selvsagt, men vær realistisk og prøv å tenk etapper istedenfor alt på en gang. Det viktigste å tenke gjennom er hvor du får tak i dine kunder og prospekter, hvor er kundene dine og på hvilke arenaer treffer du de? For det er det som bør være styrende for hvor mye oppmerksomhet og innsats du skal legge i nettsidene dine. Når det er sagt så forventer kundene dine at du har en nettside, men ikke nødvendigvis at du har alt der.

Ditt ambisjonsnivå legger grunnlaget for hvor mye fokus, tid, kostnad og ressurser du skal investere på nettsiden. Vi gjør nok alle ting i bolker, bretter opp ermene og gjør en innsats, slik at vi raskt kan hoppe videre til en morsommere oppgave. Ta en runde i bedriften din for å finne ut av hva slags ressurser du har, som kan bidra. Har du ingen? OK, da bør du også legge tempoet deretter, eller skaffe ekstern hjelp.

Hvordan finne inspirasjonen?

Det er fort gjort å tenke at du ikke har ideene for temaer til innhold. Hva gjør du da? Det er flere taktikker du kan bruke for å utvide idegrunnlaget ditt:

  • Tenk gjennom alt det du har av informasjon og kunnskap om ditt fagfelt, din bransje, dine produkter, dine fordeler, dine historier.
  • Spør dine kollegaer og leverandører om hvilke temaer som er i vinden eller hva som er nytt og som kommer.
  • Bruk selgerne og salgsteamet for å finne ut av hva prospekter og kunder faktisk spør om.
  • Gå vitenskapelig. Se hva som er gjort av undersøkelser og forskning innenfor ditt fagfelt.
  • Husk også å se på hva dine konkurrenter skriver om.

3 råd når du har funnet inspirasjonen

  1. Prøv å finne de små tingene som kan gjøre underverker.
  2. Ikke kompliser – Tenk enkelt.
  3. Gjør klare prioriteringer. Invester i innhold som du mener kan gi mer trafikk og flere leads til din nettside.

Når du trenger hjelp

Gjennom vår rolle som IT-driftspartner, får vi mange spørsmål og forespørsler om hva vi kan hjelpe til med rundt web. Spørsmål om hvor mye det koster, til «må ha hjelp nå- kan du fikse?», til rådgivning og premissleverandør rundt nettstrategi i kontekst til øvrig IT-strategi.

Ja, vi kan hjelpe!

Hvis du er usikker på ambisjonsnivå, mangler web-ressurser eller har litt lite inspirasjon, så hjelper vi deg. Her kan du lese litt mer om hva vi kan tilby omkring web-roller. I tillegg så har vi selvfølgelig også tjenester for

  • Domeneregistrering og administrasjon
  • Webhotell og hosting
  • Vedlikehold og drift
  • web-utviklingstjenester

Kontakt oss for en uforpliktende prat, så er vi temmelig sikre på at vi har nettside-løsningene for deg, uansett ambisjonsnivå.